Problem och felanmälan

Här följer några vanliga frågor kring problem och felanmälan av tjänster.
Tips: Gå med i föreningens Facebook-grupp och ställ frågor till andra medlemmar om du behöver hjälp eller undrar om fler har samma problem.

Var hittar jag driftinformation vid störningar och avbrott?
Zmarket: zmarket.se/privat/driftinformation
Telia: telia.se/privat/driftinformation
Övriga tjänsteleverantörer: Se respektive leverantörs hemsida.

Vid större kända fel och i mån av tid försöker föreningen också informera via Facebook-gruppen men i första hand ska driftinformation fås via Zmarket och/eller din tjänsteleverantör.

Felsökningstips vid ingen anslutning
Om inte någon av lamporna på mediaomvandlaren/fiberkonvertern lyser så kontrollerar du att den är ansluten till ett fungerande eluttag.

Om POWER lyser men inte WAN lampan på mediaomvandlaren/fiberkonvertern, så tyder detta på att du har ett förbindelseavbrott någon stans mellan nodhuset och din anslutning eller fel före nodhuset.
Gör i så fall felanmälan till tjänsteleverantör. Se kontaktinfo längre ner på sidan.

Om lamporna på routern inte lyser tyder detta på ett fel antingen i routern eller i dess anslutning. Kontrollera att den är ansluten till ett fungerande el uttag. Börja med att stänga av routern och efter ca 1 minut startar du den igen (knapp på sidan). Kontrollera att routern är på on läge(knapp på sidan)
Fungerar det fortfarande inte, gör i så fall felanmälan till tjänsteleverantör. Se kontaktinfo längre ner på sidan.

Vart vänder jag mig när det inte fungerar och vill felanmäla?
Du ska alltid kontakta din tjänsteleverantör och felanmäla. De som har föreningens gruppavtal med Telia kontakta deras support och felanmäl via Telia.se eller tel: 90 200
Kan vara bra att hänvisa att du har gruppavtal med Södra Fräkne Fiberförening.

De som inte har gruppavtal med Telia och har valt andra tjänsteleverantörer via zmarket.se ska kontakta vald leverantör.

Jag upplever mitt bredband/internet är långsamt. Hur snabbt ska det vara och hur mäter jag hastigheten?
De som har föreningens gruppavtal med Telia har en 250/100 Mbit anslutning. Det är en oerhört snabb uppkoppling och du som är en normalanvändare kommer troligtvis inte använda den fulla hastigheten.

Enklaste sättet att mäta hastigheten är via Bredbandskollen.se (finns också som app till mobila enheter). Rekommendationen är att testa hastigheten via nätverkskabel som sitter från router direkt in i dator för att utesluta att problemet inte är i den trådlösa (Wi-Fi) delen.

Om du upplever ditt internet som långsamt så kan det i vissa fall vara egen hemelektronik som agerar som en sk ”flaskhals”. Men det kan också vara fel i föreningens eller tjänsteleverantörens utrustning eller tjänst. Det är viktigt att alltid felanmäla till sin tjänsteleverantör (se ovan).

Varför har jag inte fått min anslutning inkopplad eller aktiverad?
Föreningens projekt är stort och drivs i flera etapper som pågår under ett antal år. De första medlemmarna kopplades in under 2018. Följ aktuell information här på hemsidan eller kontakta projektet.